کد خبر: ۱۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
یادداشتی از شهاب الدین بنائیان
خصوصیات برجسته دکتر سبحانی، حجت ما برای حمایت از افکار بلند اوست. نجابت، متانت، سعه صدر، آرامش، ادب، انصاف، صبر و... از آراستگی های اخلاقی دکتر سبحانی است که همگان به آنها اذعان دارند.

خصوصیات برجسته دکتر حسن سبحانی، حجت ما برای حمایت از افکار بلند اوست. نجابت، متانت، سعه صدر، آرامش، ادب، انصاف، صبر و... از آراستگی های اخلاقی دکتر سبحانی است که همگان به آنها اذعان دارند. استاد تمامی اقتصاد دانشگاه تهران با درجه «پروفسوری»، یکی از شاخصه های علمی دکتر سبحانی می باشد. تالیف دهها جلد کتاب و مقالات اقتصادی، نام ایشان را در زمره دانشمندان علم اقتصاد مطرح نموده است. سبحانی علاوه بر تاسیس رشته اقتصاد اسلامی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، از جمله چهره های معتمد ملی در حوزه مهم برنامه ریزی های کلان اقتصادی کشور است. معاونت دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری شورای فرهنگ عمومی کشور، سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست شورای اقتصادی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ریاست کمیسون های برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هفتم و تلفیق برنامه چهارم توسعه و... نمادی از «سوابق مدیریتی» اوست. همچنین اشتهار دکتر سبحانی به عنوان شخصیتی مدبر، مورد وفاق تعداد زیادی از مسئولان عالی دولتی و نمایندگان ادوار مجالس و... است. حُسن تدبیر از ویژگی های یک سیاست مدار آینده شناس است. از منظر اسلام، مدیر و مدبر بودن با سیاست بازی و لابی گری منافات دارد. لذاست وقتی سخن از تدبیر می کنیم منظور ما آن نیست که بدون در نظر گرفتن جوانب سیاست ورزی اخلاقی، به سوابق شخصی که توانسته است مراتب قدرت را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد، رجحان دهیم. از نمونه های بارز مدیریت انقلابی و تدبیر شایسته دکتر سبحانی، حضور موثر و کارآمد وی در سه دوره مجلس شورای اسلامی است که از او به عنوان نماینده ای اخلاق مدار در طراز وکالت خانه ملت آنچنان که امام راحل و رهبر معظم انقلاب مدّ نظر دارند، نام برده می شود. در مدت تصدی ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هفتم، آقای سبحانی با اتخاذ تدابیر برخواسته از تجارب موثر تقنینی و اجرایی به سر و سامان دادن اوضاع و احوال «بودجه نویسی» اهتمام نمود و با مدیریت مناسب خویش تمام مساعی اش را مصروف آن داشت تا منابع محدود مالی به اولویت های مهمتر تخصیص یابد و از هم گسیختگی بودجه های سالیانه به صورتی که افراد با اتکاء به قدرت سیاسی و نفوذ خود بتوانند اعتبارات ویژه ای را برای موضوعات مطلوب شان طلب کنند، تا حد توان جلوگیری کرد. می دانیم که مدیریت چنین تحولی آن هم در جایی که اعضای کمیسیون، منتخبی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اند کاری بسیار حساس و سخت است چرا که مجلس، هیئت وزیران کنونی نیست تا رئیس جمهور خود تصمیم بگیرد، خود تصویب کند و اجرایش را به افراد حاضر در جلسه بسپارد. نکته جالبی که در این مطلب مورد اشاره است، مقبول افتادن بعضی بایسته های ضروری توسط مجموعه ای از نمایندگان به نفع پیشرفت و آبادانی کشور است. چنانچه کسی بتواند نمایندگان مجلس را که با مطالبات گسترده مردمی مواجه هستند، بارها در صحن علنی و جلسات متعدد کمیسیون ها مجاب کند تا منافع ملی را به منافع شهری و شخصی خویش ترجیح دهند، به یقین می تواند با تدبیری شایسته و مدیریتی مکتبی، از عهده تبیین واقعیت های این روزهای اقتصاد کشور برای آحاد امت برآید و آنان را با دعوت به کار و فعالیت همگانی و در نتیجه توسعه تولید ملی، از ورطه هولناک آثار تورم، بیکاری و... نجات دهد. صفت اعتدال از جمله فضائل اخلاقیست که توصیه های فراوانی به آن در دین مبین اسلام شده است. «اعدلوا هو اقرب للتقوی» وصیتی گرانبهاست تا در سایه میانه روی، جامعه روی آرامش به خود ببیند و افراط و تفریط در غربت قرار گیرد. آنها که دکتر سبحانی را از نزدیک می شناسند، در عداد برترین ویژگی های شخصیتی او، از اعتدال نام می برند. بسیاری از کسانی که به لحاظ فکری با ایشان هم عقیده نیستند، به واسطه همین روش پسندیده سبحانی، رفتارهای معتدلانه وی را همواره تحسین می کنند. از جمله وقتی رئیس جمهور سابق در اجتماع مردمی می خواست تا از دکتر سبحانی سخن بگوید، ایشان را نماینده ی معتدل، منصف و دانشمند خواند و این در حالی بود که آن زمان آقای سبحانی در مقام دفاع از ارکان نظام جمهوری اسلامی و مقابله با برخی ساختار شکنی ها در مجلس ششم، بنا بر گواهی مذاکرات مجلس شورای اسلامی در اکثر اوقات به تنهایی بار صیانت از حدود و ثغور قانون اساسی را بر دوش می کشید و منتقد جدی جریان حاکم بر مجلس و تصمیمات آن بود. ولی کردار منصفانه و اعتدال سرشار در مشی و گفتار این استاد فرهیخته دانشگاه که منبعث از بینش عمیق اسلامی اش بود، بیان این چنین جملاتی را در وصفش، ابراز حق و بی اغراق می نمود. در سی سال اخیر احزابی که فقط نام حزب را یدک می کشیدند ولی به کارکرد موسمی در قاب فعالیت های انتخاباتی می پرداختند، کم نبودند. بدیهی است در چنین شرایطی، افراد هستند که با استعانت از اقتدار سیاسی و اجتماعی خویش، جهت گیری های جمعیتی از سیاسیون را مشخص می کنند. باورمان این است که وابستگی به جناح هایی که نه مرامنامه مشخصی دارند، نه برنامه مدونی برای اداره کشور ارائه می کنند و نه در قبال نتایج اقداماتشان به محضر ملت پاسخگویند، برای صاحب نظر آگاهی که جایگاه حزب را می شناسد و تاثیر بسزای فرصت طلبان در تحمیل نظرات شخصی خود بر روندهای اجرایی را بخوبی مشاهده و ادراک نموده است، کاری بس خطاست و دکتر سبحانی از این منظر جزء اقلیت سیاست مداران انقلابی است که با همه فشارها و مضایقی که بر او روا داشته اند، تن به سپردن زمام تصمیماتش به احدی از به اصطلاح حزب های نامدار نداده است و تا زمانی که حزبی واقعاً مردمی شکل نگیرد، ضمن ایمان به نقش موثر احزاب، در غیاب آنان به عناصر سیاسی بجای گروه های مرجع و پاسخگوی سیاسی تقدم نمی دهد. از دیگر وجوه بینش ممتاز دکتر سبحانی در تمام مدت 12 سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وجود نگاه پر رنگ ملی او و پرهیز صریحشان از نگرش های صرفاً منطقه ای است. دکتر سبحانی، ایران را منحصر به تهران و چند شهر بزرگ نمی داند و البته برای نقاط مختلف سرزمین ما با توجه به توان تعیین کننده آنها در ساختن امروز و فردای ایران، نقش متفاوتی قائل است ولی ایفای این نقش باعث نخواهد شد تا در گوشه ای از مملکت، فقر و نداری غوغا کند و در بخشی دیگر، بوجود آمدن قله های قدرت و ثروت، روند تصاعدی داشته باشد. اینجاست که واقعیت «عدالت اجتماعی» معنا پیدا می کند و در قالب داشتن نگاهی ملی به اقصی نقاط میهن متجلی می شود. در سه دوره از مجالس بعد از انقلاب، «حسن سبحانی» در شمار وکلایی بود که بیشترین تعداد طرح های پیشنهادی را مطرح نمود. کارشناسان و محققان با مراجعه به متن مذاکرات مجلس طی ادوار سه گانه مذکور می توانند به این ارزش والا واقف شوند که اکثر طرح های مطروحه توسط دکتر سبحانی، دارای مولفه «ملی نگری» و جلب منفعت آحاد ملت است.

همه حقیقت نزد یک فرد و یا یک گروه نیست بلکه به اصطلاح همگان، همه دانند. لذا در جائیکه عرف به مشورت با جمع دعوت می کند و شرع نیز در آیات مختلف بدین امر تاکید می ورزد، برای بهره مندی از خرد جمعی چه موضع و موضوعی مناسب تر از «مقام نخست اجرایی» که باید از این موقعیت جهت پیشبرد امورات مملکتی به بهترین شکل استفاده نماید. با مقدمه ای که ذکر شد، باید اذعان نمود که دکتر سبحانی در حوزه های مختلف به بهره گیری از «خرد جمعی» اهتمام داشته و دارد و دلایل فراوانی برای استمرار این باور مقدس توسط وی موجود است. بعنوان مثال؛ اگر نماینده ای بخواهد به نحو احسن وظایف مرتبط با وکالت خانه ملت را به انجام رساند، نمی تواند به تنهایی و فقط با اتکاء به اطلاع و دانش خود، موفقیت محسوسی بیابد، از این رو، نماینده ای همچون «دکتر حسن سبحانی» که از او به عنوان یکی از بهترین نمایندگان مجالس پس از انقلاب یاد می شود، به کرّات برای کارشناسان خبیر ثابت نموده است که به استعانت از «خرد جمعی» پایبند بوده و از مشورت دیگر صاحب نظران در راستای ایفای بهتر مسئولیت خویش، یاری می گیرد. قانون اساسی عالی ترین میثاق ملت برای نیل به اهداف والای انقلاب اسلامی است و دکتر سبحانی که در این دوره از انتخابات، گفتمان احیای اصول و مبانی قانون اساسی را مطرح نموده و شعار دولت قانون را برای بیان دیدگاه هایش برگزیده است، در برهه های مختلف، ایمان اصیل به اصول کارآمدی که یگانه مسیر تحقق منویات رهبری و مردم برای رسیدن ایران اسلامی به جایگاه واقعی آنست، را نشان داده و این همت شایان، موجبات تحسین همیشگی آگاهان است. دغدغه امروز دکتر سبحانی برای مشارکت مستقل و داوطلبانه در عرصه خطیر انتخابات ریاست جمهوری، عمدتاً به این موضوع مهم مستند می گردد که در اثر توسعه مشکلات اقتصادی و... که حدوث و تداوم آن وابسته به سیاست گذاری های اشتباه بوده، برخی از اهداف قانون اساسی و اجرای اصول مترقی آن، در دید مجریان به سهو یا به عمد مغفول مانده است و آقای سبحانی با اعتقاد به ضرورت حاکمیت کامل قوانین، به این عرصه ورود یافته تا بنابر تکلیف دینی و ملی یک مسلمان مومن به خط فقاهت و امامت، برای بازگشت قطار پرشتاب انقلاب به سوی ریل اصلی آن که قانون اساسی است کوشش نماید و نهایت تلاش مخلصانه اش را در قالب ارائه دیدگاه های علمی و دلسوزانه خود به ملت فهیم، مصروف دارد و همین مطلب، البته نشانگر وجوهی از اعتقاد راسخ و راهبردی دکتر سبحانی به قانون اساسی است. عدالت جویی، حق طلبی، مبارزه با استثمار، نفی سلطه جویی و سلطه پذیری و مقابله با اقتصاد سرمایه داری مبتنی بر ربا به همراه اخلاق مداری از جمله مبانی شکل دهنده نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود. ثمره ارزشمند و بی بدیل حرکتی چنین انقلابی، تثبیت مهمترین اصل قانون اساسی از نگاه محقق نمودن آرمان تشکیل حکومت اسلامی یعنی اصل یکصد و ده قانون اساسی یا همان «ولایت فقیه» است. دکتر سبحانی در بخش های مختلف با «عقیده و عمل»، التزام واقعی به اصل ولایت فقیه را متجلی ساخته است. سبحانی، زعامت ولی فقیه عادل و سایه ولایت حکیمانه معظمٌ له بر سر امت را افتخاری بس عالی می داند که ملت ایران، دیروز و امروز و فردا به حیات تابناکش مفتخرند. تبعیت از اوامر و نواهی رهبر فرزانه انقلاب و اولویت دادن به آنها، در کارنامه عملکردی دکتر سبحانی، همواره مثال های فراوانی را برای برشمردن یافته است. یکی از این حضور های موثر در صحنه ولایتمداری، دفاع مدبّرانه دکتر سبحانی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی طیّ مجلس ششم می باشد که در سخت ترین شرایط با وجود اکثریت نمایندگانی که گروهی از آنان علناً رفتارهایی ساختارشکنانه مرتکب می شدند، دارای جلوه ای درخشان است. سبحانی در مقاطع مختلف به بیان و یا نوشتن نقد و نظرهای منصفانه پیرامون موضوعات مختلف پرداخته است. در تمام ایامی که ایشان، دیدگاه ها و یا نقدهایش را مطرح می کند، هیچ کس نمونه ای سراغ ندارد تا این استاد فرهیخته دانشگاه و نماینده ادوار مجلس حرف حق خویش را با بیانی دور از رعایت نجابت و متانت بنویسد و یا بگوید و مثلاً در برخورد با انتقاداتی که برای هر نماینده مجلسی از سوی موکلانش محتمل است، عنان صبر و حوصله از کف داده و مرزهای سعه صدر را درنوردد. نگارنده معتقد است که این دو خصلت در جوار سایر خُلقیّات پسندیده که الگویی ممتاز است، مبنای ماندگاری آثار مثبت «رفتار و کردار» دکتر سبحانی در منظر افکار عمومی بالاخص آگاهان از ارزش های اعتقادی و فرهنگی ایشان می باشد.

افراد مختلف وقتی در معرض نقادی قرار می گیرند، رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند که این اعمال، بازتاب نوع نگاه و شخصیت ذاتی آنان است. با مروری بر نگرش دکتر سبحانی، آگاهی می یابیم که «پذیرش انتقاد» در منظومه فکری و کارنامه کاری او، از جایگاه برتری برخوردار بوده و این رویکرد باعث شده است تا سبحانی با حضور مداوم در مجامع دانشجویی و... خود به استقبال شنیدن نقدها برود و همواره ضرورت «نقدپذیری» برای ارتقاء و اعتلای مناسبات فردی و اجتماعی را متذکر شود. یکی دیگر از صفات بارز اخلاقی و رفتاری دکتر سبحانی، ساده زیستی است و این خصلت ارزشمند، جزء لاینفک روحیات انقلابی اوست. سبحانی چه در دوران نمایندگی مجلس و چه پس از آن که تحت عنوان استاد شاخص دانشگاه تهران مشغول تعلیم آموزه های علمی به دانشجویانست، همراهی و همنشینی با آحاد مردم را سرمایه ای ارزشمند می داند و سادگی زیست مسلمانی اش، الگویی شایسته برای مسئولان نظام اسلامی است. ره یافتن و نفوذ اندیشه لیبرالی به روند برنامه ریزی های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...، از دیدگاه دکتر حسن سبحانی که مخالف مبنایی ایده های لیبرالیسم است، به عنوان خطری قابل ملاحظه برای استحاله انقلاب اسلامی به شمار می آید. آقای سبحانی در نطق پش از دستور مجلس هفتم می گوید: «عمده ترین مانع بر سر راه تعمیق نظری و تحقق عملی نظام سیاسی کشور و بروز کارآمدی آن غفلت نسبتاً طولانی از پیشروی لیبرالیسم و جا خوش کردن آن در سطوح مختلف برخی از نهادهای تصمیم گیری است، نوعی پیشروی که مقدمتاً با سکوت توأم با دوراندیشی و سپس با فریاد همراه با جسارت صورت گرفت و امروز با نهادینه شدن در ذهنیت عده ای قابل توجه از مجریان امور و تصمیم سازان و تصمیم‌گیران، بمنزله مانعی بر سر راه عدالت و تأمین مطالبات شرافتمندانه توده های مردم ولی سرنوشت ساز ایران عمل می کند. امروز اندیشه غریبه لیبرالیسم که در گرماگرم اشتغال انقلابیون و دانشمندان اسلامی به اجراییات اجتناب ناپذیر مسائل کشور، عرصه های ذهنی نسل دوم انقلاب را با پشتیبانی بیت المال و از مجاری نهادهای رسمی کشور به سیطره برخی از معاندان با کلام وحیانی و عده ای از غافلان کم اطلاع درآورده است، در نهایت حسرت، محصول ناخواستنی خود را به اشکال مختلف در ارکان تصمیم گیری و تصمیم سازی ظهور و بروز می دهد و به همین دلیل است که ما ذهنیتهای پا گرفته در گل و لای لیبرالیسم را عمده ترین تهدید برای حاکمیت اندیشه اسلامی می‌دانیم.» دکتر سبحانی، سیاستمداری مسلمان است که حکم اسلام را تنها در عرصه انجام واجبات و تکالیف فردی مجرا نمی داند، بلکه معتقد به توانمندی و کارآمدی این دین جامع الهی در تمام شئونات اداره اجتماع می باشد. لذا تمامی مساعی خویش را برای تبیین مفاهیم و تعریف روشهای عملیاتی نمودن اقتصاد اسلامی مصروف داشته است. به عنوان مثال، سبحانی در کتاب «اقتصاد عدالت محور» می نویسد: یکی از افتخارات نظام اقتصادی اسلام است که در آن به سبب حرام بودن «بهره»، هزینه تولید برای سرمایه گذاران کم می شود و صاحبان پول نیز می آموزند که باید برای کاهش دادن خطرپذیری به کار گیری پولشان در سرمایه گذاری، حداکثر تلاش را اعمال کنند تا بانک (وکیل) متخصص و برخوردار از نظام کارشناسی و خبره ای را انتخاب کنند که سودآوری پولشان قطعی تر و بیشتر باشد. به عبارت دیگر، در این سیاست سرمایه گذاری، بانکها به جای مسابقه بر جذب پول مردم از طریق اعلام نرخ سود علی الحساب بالاتر، باید بر کارآمدی نظام کارشناسی خویش و توانمندی آن برای سرمایه گذاری پول مردم در عرصه های مفیدتر و سودآورتر با یکدیگر رقابت کنند، به نحوی که افزایش سرمایه گذاری در بانکها نشانی از اعتبار مردم بر کارشناسی عمل کردن آنها تلقی شود.

آنچه در بخش پایانی این مقاله می خوانید؛ ذکر نکاتی درباره شخصیت مذهبی و اجرایی اندیشمند متعهد جناب آقای دکتر سبحانی است:

ـ معتقد به مبانی اسلام و عامل به احکام نورانی آن می باشد.

ـ در عرصه مجاهدت برای صیانت از گوهر والای دین در برابر هجوم اقتصاد سرمایه داری و لیبرالیستی، اصلی ترین نظریه پرداز اقتصاد اسلامی در دانشگاههای جمهوری اسلامی است که افزون بر سی سال یعنی معادل 60 ترم، به تبیین اقتصاد اسلامی اهتمام دارد.

ـ موسس رشته اقتصاد اسلامی در دانشگاه تهران است.

ـ دارای سابقه تدریس در حوزه های علمیه می باشد.

ـ مولف آثار مکتوب دینی همچون کتاب «دعوت ابراهیم ع» است.

ـ بخش مهمی از مقالات و سخنرانی های علمی دکتر سبحانی، به تبیین ارزشهای مکتبی اختصاص دارد که از آن جمله می توان به ارائه مقاله در شانزدهمین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان «مروری بر وجوه اقتصادی حکومت مهدی (عج)» اشاره نمود.

ـ آقای سبحانی، بهره مند از خصائل پسندیده اخلاق اسلامی و متخلق به این فضائل گرانقدر است.

ـ دارای اعتقاد نظری و عملی به نقش بی بدیل دین در عرصه حکومت و ولایت مطلقه فقیه است.

مولف کتاب های «آشنایی با اقتصاد اسلامی»، «نظام اقتصادی اسلام»، «دغدغه ها و چشم اندازهای اقتصاد اسلامی»، «طبقه بندی توصیفی ادبیات اقتصاد اسلامی» در دو جلد و «گستره اقتصاد اسلامی» و... با موضوعات مربوط به اقتصاد اسلام است.

ـ نماینده مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی بوده است.

ـ با رای اکثریت نمایندگان مجلس هفتم، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و ریاست کمیسیونهای تلفیق بودجه سالانه و تلفیق برنامه چهارم توسعه کشور را بر عهده داشته است.

ـ با مطالعه مشروح مذاکرات ایشان در ادوار پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی، می توان به تسلّط فراوان وی به موضوعات اصلی سیاسی و حضور موثر او در صحنه های دفاع از نظام اسلامی و قانون اساسی و اصل ولایت فقیه واقف گشت.

ـ در دوران وزارت دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت ششم (آقایان میرسلیم و لاریجانی)، معاونت آموزشی و پژوهشی آنها را بر عهده داشته و همزمان بنابر حکم رئیس جمهور وقت، دارای سمت دبیر شورای فرهنگ عمومی با عضویت مقامات ارشد بوده است.

ـ مجموعه مقالات سیاسی ایشان در کتابی با عنوان «سنابرق» از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

ـ از دکتر سبحانی به عنوان فعالترین نماینده مجالس شورای اسلامی نام برده می شود. در بخشی از گزارش «موسسه جریان شناسی تاریخ معاصر ایران» که به محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تقدیم شد، آمده است: «به یقین شایسته ترین الگوی نمایندگی در میان نمایندگان مجلس ششم، دکتر حسن سبحانی نماینده دامغان است کسی که در مقام نطق از مهمات و ارکان نظام دفاع کرده و در نظام عمل با 437 مورد پیشنهاد در طرح ها و لوایح، 68 مورد تذکر آیین نامه های، 15 مورد اخطار قانون اساسی، 28 مورد تذکر به مسئولین اجرایی و 6 مورد سوال از وزرا بدون حتی یک جلسه غیبت و فقط با 93 دقیقه تاخیر در سه سال الگوی بسیار مناسبی برای نشان دادن یک نماینده داوطلب و کارآمد است.»

ـ کتاب «انذارهای اقتصادی» به بیان بخشی از نقدهای وی بر اقتصاد سیاسی دهه هشتاد ایران اختصاص دارد.

ـ برخی عناوین مسئولیت هایی که دکتر حسن سبحانی تاکنون بر عهده داشته است، عبارتند از:

1- عضو کمیته انقلاب اسلامی دامغان 1358-1357

2-رئیس شورای شهر دامغان 1359-1358

3-معاون دفتر وزارتی و روابط عمومی وزارت ارشاد اسلامی 1360-1359

4-مدیر کل دفتر هماهنگی تبلیغات دولت 1361-1360

5-رئیس مرکز تربیت معلم شهید باهنر دامغان 1362-1361

6-کارشناس مسئول گروه اقتصاد در وزارت آموزش و پرورش 1367-1363

7-معاون اجرائی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها 1365

8-سرپرست کتابخانه و انتشارات دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران 1366

9-سرپرست امور دانشجوئی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران 1367

10-سرپرست موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران 1370-1369

11-مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه تهران 1371-1370

12-مدیر گروه اقتصاد اسلامی موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی 1371

13-قائم مقام معاون پژوهشی دانشگاه تهران 1371

14-دبیر و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی 1374-1371

15-معاون آموزشی و پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 1374-1371

16-نماینده مردم دامغان در ادوار 5و6و7 مجلس شورای اسلامی

17- عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای پول و اعتبار

18- عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای اقتصاد

19- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

20- رئیس کمیسون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی 1384

21- رئیس کمیسیون تلفیق برنامه چهارم توسعه

22- رئیس گروههای دوستی پارلمانی ایران و لهستان

23- رئیس گروههای دوستی پارلمانی ایران و کوبا

24- رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

25- مدير گروه آموزشي اقتصاد نظري دانشگاه تهران 1387

26-مدیر گروه آموزشی اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران 1390

27- عضو هیات امناء دانشگاه های منطقه البرز جنوبی 1384

28- عضو هیات امناء دانشگاه های منطقه شمال کشور 1378

29- عضو هیات امناء سازمان سمت 1384

30- عضو هیات امناء دانشگاه علوم پزشکی سمنان 1385

31- عضو و دبیر کمیته اقتصاد سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی 1365

32- عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران 1369

33- عضو کمیته تخصصی اقتصاد گروه علوم انسانی معاونت پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1370

34- عضو کمیسیون اطلاع رسانی شورای پژوهش های علمی کشور 1373

35- عضو کمیته سیاسی و فرهنگی هیات نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 1372

36- عضو شورای مرکزی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 1373

37- عضو کمیته برنامه ریزی اقتصاد و بازرگانی دفتر گسترش آموزش عالی – وزارت علوم تحقیقات و فناوری 1386

38- عضو شوراي پژوهشي مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي 1387

39- عضو شوراي علمي گروه بودجه دفتر مطالعات برنامه و بودجه مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي 1387

40- سردبیر مجله علمی پژوهشی «مجلس و راهبرد» مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی 1390

از درگاه خالق بی نیاز، خاضعانه مسئلت می داریم تا «مقلب القلوب» آنچنان که خیر امت با ایمان ما می باشد، مقدّر فرماید و ردای امانت «ریاست جمهوری اسلامی ایران» را به امینی پارسا، مدبّری آگاه و اندیشمندی با تقوا بسپارد. و علی الله فلیتوکل المتوکلون.


بازدید از صفحه اول
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
ذخیره
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
انتشار یافته: ۲
سعید وقایعی
.
Iran, Islamic Republic of
.
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
1
|
23
.
ان شااله مردم ما به بینش شناخت دکتر عزیزمان نائل بیایند.
قطعاً حضور ایشان که به حق سند مشروعیت این نظام می باشند آزمونی بس بزرگ برای ما مردم ایران خواهد بود.
میرصالحی
.
Iran, Islamic Republic of
.
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
1
|
18
.
برای برون رفت اژ وضعیت اسفناک موجود لاژم است تصمیمات درست اتخاذ شود. برای رسیدن به تصمیمات درست، نیاژ به دانش و دانایی بالا، تفکر بلند، توانمندی لاژم و بالاخره اشراف و تسلط کامل به کلیه امور کشور می باشد. بنابراین با مقایسه نامژدها و سوابق علمی و اجرایی هر یک کاملا واضح و مبرهن است که هیچ یک در سطح دکتر سبحانی نبوده و لذا اصلح بودن ایشان بر همگان و بخصوص فرهیختگان و افرادی که مسایل کشور را بصورت تخصصی و کارشناسی دنبال می کنند دقیقا مشخص است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد