دکتر حسـن سبحانی در آیین رونمایی از کتاب اقتصاد مقاومتی:
ه به نام دین ازعدهای هستند ک اقتصادهای غیرمبتنی بر دین حمایت میکنند. باید تا حد امکان نسبت بین اجتماعیات و سیاست از آموزههای اقتصادی کشور به گونهای تبیین شود که مشکلات این حوزه را به حساب اقتصاد بگذاریم نه دین
مراسم رونمایی از کتاب «اقتصاد مقاومتی؛ زمینهها و راهکارها» عصر امروز 25 دیماه، با حضور آیتالله عباسعلی اختری، رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و حجج اسلام خاموشی و روحانینژاد، در سالن همایشهای ساختمان مرکز سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این مراسم طی سخنانی گفت: پس از پیروزی انقلاب، قانون اساسی تصویب شد تا از طریق بنیادهای اساسی که به وجود میآورد، زمینههای اعتقادی نهضت اسلامی را عینیت بخشد و این مسئله در مقدمه قانون اساسی به صورتی عمیق مطرح شده است. این مسائل در آن زمان برای بسیاری از مردم شناخته شده نبود و آنان نمیدانستند که نظام اجتماعی سیاسی اسلام، چه میخواهد برای آنان به ارمغان بیاورد، اما آنان به هر حال به نظام اعتماد داشتند.
وی با انتقاد از علمکرد نظام اسلامی در حوزه اقتصاد گفت: پس از انقلاب یکی از این دو کار میتوانست بشود: نخست آنکه توقعی از اسلام در حوزه اقتصاد بود، به گونهای که نظام باید وارد پیگیری، تحقیق و به اندازه استطاعت حوزه اجرا میشد. روش دوم آن بود که آموزههای اسلامی کم یا زیاد با اقتصاد مدرن تلفیق و ترکیب و آمیخته شود تا بتوان به آن اقتصاد جمهوری اسلامی! گفت.
سبحانی تصریح کرد: به برخی دلایلی که همه میشناسیم مشکلات اقتصادی کشور زیاد شد و به خاطر حل آن مشکلات، ما راه اول را طی نکردیم و روشهای جاری و مبتنی بر سرمایهداری را که بسیاری از آنها را نمیپسندیدیم، پیش گرفتیم و حمایت کردیم و مقامات هم فراموش کردند که اصلاً به دنبال چه هستند. نتیجه آن شد که اقتصادیات دین به مثابه یک سیستم و نظام حاکم نشد، بلکه کمرنگ، و سپس منزوی و غیرعلمی و دولتی نامیده شد و سرانجام ناکارآمد معرفی شد. در نقطه مقابل اقتصاد سرمایهداری پررنگ، علمی، مدافع بخش خصوصی و کارآمد معرفی شد. هرچه آن افول کرد، این قوت گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقتصاد سرمایهداری نتوانست آرمانهای دین را برآورد و این همه سخن از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دهه عدالت و پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و.. در واقع هشداری است بر این که آنچه دنبال کردیم منطبق بر آرمانها نبوده است. نسلهای بعدی انقلاب که کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه دیدند، این مشکلات را نه به حساب اقتصاد سرمایهداری، بلکه به حساب اسلام و جمهوری اسلامی گذاشتند. و در نتیجه نظام آموزشی مستظهر به نظام سرمایهداری، این نسل از حامیان و بلکه مداحان این اقتصاد شدند و به نظر من گناهی بر آنان نیست.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مسئولان نیز به نیت کاهش مشکلات اقتصادی و با عذر اینکه زمان کافی برای رفع این مشکلات نداریم به شیوههایی غلتیدند که خودشان مشکلزا بودند و اقتصاد مبتنی بر ربا، محرومیت نیروی کار از سرمایه، ممدوح بودن ثروتهای کلان غیرمبتنی بر کار و تلاش و... دهها مشکل دیگر زاییده همین شیوهها بودند. بله، منطقا نیز درست است که اگر باد بکاریم، طوفان درو میکنیم.
سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از کتاب آیتالله اختری گفت: ایشان در این فضای سنگین بدون اینکه مدعی اقتصاد باشند به سهم خود ، بازگشت جامعه به همان چیزهایی را خواسته است که از اول باید میشد. این تألیف در حالی صورت گرفته که برخی از هملباسان ایشان در موضوعات مرتبط با دین منفعل عمل میکنند. عدهای هم هستند که به نام دین از اقتصادهای غیرمبتنی بر دین حمایت میکنند. .
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد که باید در این راه تا حد امکان نسبت بین اجتماعیات و سیاست از آموزههای اقتصادی کشور به گونهای تبیین شود که مشکلات این حوزه را به حساب اقتصاد و نه دین بگذاریم تا برخی از قدر نا شناسان به هواداران اقتصاد اسلامی برچسبهایی چون جمعگرا و سوسیالیست نزنن
حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این مراسم طی سخنانی گفت: پس از پیروزی انقلاب، قانون اساسی تصویب شد تا از طریق بنیادهای اساسی که به وجود میآورد، زمینههای اعتقادی نهضت اسلامی را عینیت بخشد و این مسئله در مقدمه قانون اساسی به صورتی عمیق مطرح شده است. این مسائل در آن زمان برای بسیاری از مردم شناخته شده نبود و آنان نمیدانستند که نظام اجتماعی سیاسی اسلام، چه میخواهد برای آنان به ارمغان بیاورد، اما آنان به هر حال به نظام اعتماد داشتند.
وی با انتقاد از علمکرد نظام اسلامی در حوزه اقتصاد گفت: پس از انقلاب یکی از این دو کار میتوانست بشود: نخست آنکه توقعی از اسلام در حوزه اقتصاد بود، به گونهای که نظام باید وارد پیگیری، تحقیق و به اندازه استطاعت حوزه اجرا میشد. روش دوم آن بود که آموزههای اسلامی کم یا زیاد با اقتصاد مدرن تلفیق و ترکیب و آمیخته شود تا بتوان به آن اقتصاد جمهوری اسلامی! گفت.
سبحانی تصریح کرد: به برخی دلایلی که همه میشناسیم مشکلات اقتصادی کشور زیاد شد و به خاطر حل آن مشکلات، ما راه اول را طی نکردیم و روشهای جاری و مبتنی بر سرمایهداری را که بسیاری از آنها را نمیپسندیدیم، پیش گرفتیم و حمایت کردیم و مقامات هم فراموش کردند که اصلاً به دنبال چه هستند. نتیجه آن شد که اقتصادیات دین به مثابه یک سیستم و نظام حاکم نشد، بلکه کمرنگ، و سپس منزوی و غیرعلمی و دولتی نامیده شد و سرانجام ناکارآمد معرفی شد. در نقطه مقابل اقتصاد سرمایهداری پررنگ، علمی، مدافع بخش خصوصی و کارآمد معرفی شد. هرچه آن افول کرد، این قوت گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقتصاد سرمایهداری نتوانست آرمانهای دین را برآورد و این همه سخن از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دهه عدالت و پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و.. در واقع هشداری است بر این که آنچه دنبال کردیم منطبق بر آرمانها نبوده است. نسلهای بعدی انقلاب که کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه دیدند، این مشکلات را نه به حساب اقتصاد سرمایهداری، بلکه به حساب اسلام و جمهوری اسلامی گذاشتند. و در نتیجه نظام آموزشی مستظهر به نظام سرمایهداری، این نسل از حامیان و بلکه مداحان این اقتصاد شدند و به نظر من گناهی بر آنان نیست.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مسئولان نیز به نیت کاهش مشکلات اقتصادی و با عذر اینکه زمان کافی برای رفع این مشکلات نداریم به شیوههایی غلتیدند که خودشان مشکلزا بودند و اقتصاد مبتنی بر ربا، محرومیت نیروی کار از سرمایه، ممدوح بودن ثروتهای کلان غیرمبتنی بر کار و تلاش و... دهها مشکل دیگر زاییده همین شیوهها بودند. بله، منطقا نیز درست است که اگر باد بکاریم، طوفان درو میکنیم.
سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از کتاب آیتالله اختری گفت: ایشان در این فضای سنگین بدون اینکه مدعی اقتصاد باشند به سهم خود ، بازگشت جامعه به همان چیزهایی را خواسته است که از اول باید میشد. این تألیف در حالی صورت گرفته که برخی از هملباسان ایشان در موضوعات مرتبط با دین منفعل عمل میکنند. عدهای هم هستند که به نام دین از اقتصادهای غیرمبتنی بر دین حمایت میکنند. .
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد که باید در این راه تا حد امکان نسبت بین اجتماعیات و سیاست از آموزههای اقتصادی کشور به گونهای تبیین شود که مشکلات این حوزه را به حساب اقتصاد و نه دین بگذاریم تا برخی از قدر نا شناسان به هواداران اقتصاد اسلامی برچسبهایی چون جمعگرا و سوسیالیست نزنن
منبع: خبرگزاری تسنیم

