دکتر حسن سبحانی در برنامه تیتر شبکه خبر :
من با این حرف که دولت باید مثل پدر دستی به سر فقرا بکشد مخالفم چون دولت موظف است که فقرا را دریابد.
حسن سبحانی از حامیان طرح پیمان جوانمردان نیز در برنامه تیتر شب گذشته
شبکه خبر در حمایت مجدد از طرح ۶ میلیون نفر گفت: در جامعه ممکن است
سیاستهای ضد فقر طوری اعمال شود که تعداد فقرا افزایش یابد.
سبحانی افزود: شش میلیون نفر تعداد فقرای کشور عددی است که میتواند ویژگیهای خاصی داشته باشد اما با توجه به سبدهایی کالایی و حمایتی که دولت عرضه میکند میتوان دید تعداد فقرای کشور بیش از اینهاست.
این کارشناس اقتصادی گفت: در قانون هدفمند کردن یارانهها اتفاقی افتاده است که قابل دفاع نیست.
سبحانی درباره طرح حمایت مستقیم از ۶ میلیون از کارافتاده در پاسخ به این سوال مجری که مهمترین منابع مالی تامین این طرح چه خواهد بود آیا مالیات میتواند پاسخگو باشد افزود: اینکه هرچه پایههای مالیاتی را زیاد کنیم برای کشور خوب است در این تردیدی نیست، اما به طور مشخص به دوستان مجلس توصیه میکنم برای اینکه این کار به سامان برسد بار مالی این طرح را در قالب هدفمند کردن یارانهها جستجو کنند.
وی گفت: حتی دوستان میتوانند این طرح را مستقل ندهند و در قالب طرح اصلاح قانون هدفمند کردن یارانهها این کار را انجام دهند.
سبحانی افزود: در قانون هدفمند کردن یارانهها اتفاقی افتاده است که هیچ کس به آن توجه نمیکند و یا کارهایی میشود که قابل دفاع نیست.
وی ادامه داد: به عنوان مثال گفته شده که از محل افزایش قیمتها ۵۰ درصد میان گروههای هدف توزیع میشود.
این کارشناس اقتصادی گفت: از ابتدا که این طرح را شروع کردند این ۵۰ درصد را صد در صد میان گروههای هدف توزیع کردند، حتی بیش از صد درصد نیز توزیع شد.
وی افزود: امروز که چندین سال از اجرای این طرح میگذرد دولت با اینکه صحبت از کسری در آمد برای یارانه میکند اما باز هم به همه یارانه میدهد، مگر اینکه برخی از ثروتمندان را شناسایی کنند.
سبحانی گفت: در حالی که به قول سخنگوی دولت در همین امسال که قیمت نفت هم پایین است تا ۳۲ - ۳۳ هزار میلیارد تومان بدون این افزایش قیمتهایی که امروز و فردا اتفاق میافتد درآمد داریم.
وی افزود: البته چون مجلس از ابتدا گفته ۴۸ هزار میلیارد تومان، آنها میگویند ۱۶ هزار میلیارد تومان کم داریم و به بهانه ان یک تورمی را به جامعه تحمیل کردند که البته اجازه آن را از مجلس گرفته بودند.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر این ۳۲ هزار میلیارد تومان مطابق قانون عمل شود که نمیدانم چرا قانون اجرا نمیشود، ما کسری نخواهیم داشت چون قانون میگوید ۱۶ هزار میلیارد تومان آن باید میان جامعه هدف توزیع شود، یعنی ۵۰ درصد آنچه که بدست میآید.
وی افزود: این ۱۶ هزار میلیارد تومان امروز در جامعه ما مخاطبان خود را میتواند از میان فقرا پیدا کند و به جای اینکه مدام بگوییم ثروتمندان چه کسانی هستند که آنها را حذف کنیم و نتوانیم و مدام زمان از دست بدهیم میتوانیم به فقرا بدهیم که در پرداخت به فقرا کسی تردیدی ندارد.
سبحانی گفت: بنابراین به جای اینکه به دنبال ثروتمندان بگردیم که آنها را حذف کنیم باید به دنبال این برویم که چه کسی نیازمند است و هر کس نیازمندی خود را ثابت کرد باید به او داد.
وی ادامه داد: اگر از این ۱۶ هزار میلیارد تومان ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای توسعه سلامت اختصاص پیدا کند و ۱۰ هزار میلیارد تومان با همین مبنای ۴۵ هزار تومان میان ۲۰ میلیون نفر میتواند توزیع کرد در حالی که اکنون مشکل ما ۶ میلیون نفر است.
سبحانی گفت: بنابراین باید حکم کنند که این ۵۰ درصد را بین این مجموعه نیازمند توزیع کنیم که در این شرایط پول نقد و بدون دردسر وجود دارد ضمن اینکه اصل ۷۵ نیز رعایت شده است.
وی افزود: در واقع محل پرداخت این تعیین شده است و هر کس که میخواهد دریافت کند باید به طریقی خود را اثبات کند نه اینکه سیستم دنبال افرادی برود که اطلاعات در موردش ندارد یا کم دارد.
این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم بار مالی این طرح از طریق گنجاندن در قالب اصلاح قانون هدفمندکردن یارانهها هم موجب میشود تورم وسیع به جامعه القا نشود و قدرت خرید ۴۵ هزار تومان به ۱۸ هزار ۲۰۰ کاهش پیدا نکند این مبلغ را کسانی دریافت میکنند که در زندگیشان موثر است.
سبحانی گفت: بنابراین بار مالی این طرح میتواند از محل هدفمندی یارانهها تامین شود به شرطی که دولت و مجلس این نگرانی را نداشته باشند که بگویند سال انتخابات است و ما اگر اقشار وسیعی از مردم را حذف کنیم مردم ناراحت میشوند.
وی افزود: در حالیکه هر اقدام اصلاحی هزینه دارد و اگر میخواهیم فقرا دریافته شوند باید دولت هزینهاش را بدهد.
این کارشناس اقتصادی گفت: من با این حرف که دولت باید مثل پدر دستی به سر فقرا بکشد مخالفم چون دولت موظف است که فقرا را دریابد.
برای رسیدگی به فقرا جامعه باید به فقر فکر کند و نظام برنامه ریزی کشور باید به گونهای باشد که وقتی طرح یادشده اجرا میشود زندگی برای مردم سخت نشود در این صورت فقر از بین میرود.
سبحانی افزود: شش میلیون نفر تعداد فقرای کشور عددی است که میتواند ویژگیهای خاصی داشته باشد اما با توجه به سبدهایی کالایی و حمایتی که دولت عرضه میکند میتوان دید تعداد فقرای کشور بیش از اینهاست.
این کارشناس اقتصادی گفت: در قانون هدفمند کردن یارانهها اتفاقی افتاده است که قابل دفاع نیست.
سبحانی درباره طرح حمایت مستقیم از ۶ میلیون از کارافتاده در پاسخ به این سوال مجری که مهمترین منابع مالی تامین این طرح چه خواهد بود آیا مالیات میتواند پاسخگو باشد افزود: اینکه هرچه پایههای مالیاتی را زیاد کنیم برای کشور خوب است در این تردیدی نیست، اما به طور مشخص به دوستان مجلس توصیه میکنم برای اینکه این کار به سامان برسد بار مالی این طرح را در قالب هدفمند کردن یارانهها جستجو کنند.
وی گفت: حتی دوستان میتوانند این طرح را مستقل ندهند و در قالب طرح اصلاح قانون هدفمند کردن یارانهها این کار را انجام دهند.
سبحانی افزود: در قانون هدفمند کردن یارانهها اتفاقی افتاده است که هیچ کس به آن توجه نمیکند و یا کارهایی میشود که قابل دفاع نیست.
وی ادامه داد: به عنوان مثال گفته شده که از محل افزایش قیمتها ۵۰ درصد میان گروههای هدف توزیع میشود.
این کارشناس اقتصادی گفت: از ابتدا که این طرح را شروع کردند این ۵۰ درصد را صد در صد میان گروههای هدف توزیع کردند، حتی بیش از صد درصد نیز توزیع شد.
وی افزود: امروز که چندین سال از اجرای این طرح میگذرد دولت با اینکه صحبت از کسری در آمد برای یارانه میکند اما باز هم به همه یارانه میدهد، مگر اینکه برخی از ثروتمندان را شناسایی کنند.
سبحانی گفت: در حالی که به قول سخنگوی دولت در همین امسال که قیمت نفت هم پایین است تا ۳۲ - ۳۳ هزار میلیارد تومان بدون این افزایش قیمتهایی که امروز و فردا اتفاق میافتد درآمد داریم.
وی افزود: البته چون مجلس از ابتدا گفته ۴۸ هزار میلیارد تومان، آنها میگویند ۱۶ هزار میلیارد تومان کم داریم و به بهانه ان یک تورمی را به جامعه تحمیل کردند که البته اجازه آن را از مجلس گرفته بودند.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر این ۳۲ هزار میلیارد تومان مطابق قانون عمل شود که نمیدانم چرا قانون اجرا نمیشود، ما کسری نخواهیم داشت چون قانون میگوید ۱۶ هزار میلیارد تومان آن باید میان جامعه هدف توزیع شود، یعنی ۵۰ درصد آنچه که بدست میآید.
وی افزود: این ۱۶ هزار میلیارد تومان امروز در جامعه ما مخاطبان خود را میتواند از میان فقرا پیدا کند و به جای اینکه مدام بگوییم ثروتمندان چه کسانی هستند که آنها را حذف کنیم و نتوانیم و مدام زمان از دست بدهیم میتوانیم به فقرا بدهیم که در پرداخت به فقرا کسی تردیدی ندارد.
سبحانی گفت: بنابراین به جای اینکه به دنبال ثروتمندان بگردیم که آنها را حذف کنیم باید به دنبال این برویم که چه کسی نیازمند است و هر کس نیازمندی خود را ثابت کرد باید به او داد.
وی ادامه داد: اگر از این ۱۶ هزار میلیارد تومان ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای توسعه سلامت اختصاص پیدا کند و ۱۰ هزار میلیارد تومان با همین مبنای ۴۵ هزار تومان میان ۲۰ میلیون نفر میتواند توزیع کرد در حالی که اکنون مشکل ما ۶ میلیون نفر است.
سبحانی گفت: بنابراین باید حکم کنند که این ۵۰ درصد را بین این مجموعه نیازمند توزیع کنیم که در این شرایط پول نقد و بدون دردسر وجود دارد ضمن اینکه اصل ۷۵ نیز رعایت شده است.
وی افزود: در واقع محل پرداخت این تعیین شده است و هر کس که میخواهد دریافت کند باید به طریقی خود را اثبات کند نه اینکه سیستم دنبال افرادی برود که اطلاعات در موردش ندارد یا کم دارد.
این کارشناس اقتصادی گفت: معتقدم بار مالی این طرح از طریق گنجاندن در قالب اصلاح قانون هدفمندکردن یارانهها هم موجب میشود تورم وسیع به جامعه القا نشود و قدرت خرید ۴۵ هزار تومان به ۱۸ هزار ۲۰۰ کاهش پیدا نکند این مبلغ را کسانی دریافت میکنند که در زندگیشان موثر است.
سبحانی گفت: بنابراین بار مالی این طرح میتواند از محل هدفمندی یارانهها تامین شود به شرطی که دولت و مجلس این نگرانی را نداشته باشند که بگویند سال انتخابات است و ما اگر اقشار وسیعی از مردم را حذف کنیم مردم ناراحت میشوند.
وی افزود: در حالیکه هر اقدام اصلاحی هزینه دارد و اگر میخواهیم فقرا دریافته شوند باید دولت هزینهاش را بدهد.
این کارشناس اقتصادی گفت: من با این حرف که دولت باید مثل پدر دستی به سر فقرا بکشد مخالفم چون دولت موظف است که فقرا را دریابد.
برای رسیدگی به فقرا جامعه باید به فقر فکر کند و نظام برنامه ریزی کشور باید به گونهای باشد که وقتی طرح یادشده اجرا میشود زندگی برای مردم سخت نشود در این صورت فقر از بین میرود.

